I januari 2017 kastade sig Pateh Sabally, en 22-årig flykting från Gambia, i Canal Grandes vatten i Venedig. Ingen försökte rädda honom, utan istället möttes han av hån och glåpord. Händelsen blev avgörande för Lamin Fofana, elektronisk producent och ljudkonstnär, som såg den som en skarp påminnelse om vår tids likgiltighet. Som svar skapade han en psykogeografisk ljudkarta över Venedig – ett verk som leder besökaren genom slingrande bakgator, myllrande torg och hemliga passager. I detta ljudlandskap ställs den hemlöse flyktingen mot den proseccodrickande konstturisten. Avståndet mellan dem blir nästan oöverstigligt. 
Fofanas konst bärs av egna erfarenheter av flykt. Som 13-åring tvingades hann lämna Sierra Leone under inbördeskriget, han förlorade hem, vänner och ägodelar. Hans musik har sedan dess rört sig mellan oro och förlust, men också öppnat en drömlik dimension där världen som den är möter världen som den kunde vara. I hanns ljudverk samsas det abstrakta och det berättande, det kalla och det medkännande. Resultatet är rum som både oroar och tröstar, som påminner oss om att vi aldrig är helt ensamma – inte ens i vår mest absoluta ensamhet.    
University of Disaster tog sin utgångspunkt i frågan om vad som skulle hända om vi skrev om konsthistorien enbart ur katastrofens perspektiv. Med inspiration från Paul Virilio och Günther Anders undersökte projektet hur naturkatastrofer, krig, migration, teknologi och klimatförändringar inte är yttre händelser utan fenomen som vi själva skapar och som formar vår tid. Katastrofen blir här både det omöjliga att representera och en källa till begär, en drivkraft för konsten att formulera motbilder till maktlöshet.
Utställningen i Pavilion of Bosnia and Herzegovina vid den 57:e Venedigbiennalen 2017 samlade verk av den bosniska konstnären Radenko Milak tillsammans med internationella gästkonstnärer såsom Roman Urjanek, Lamin Fofana, Sidsel Meineche Hansen, Juan-Pedro Fabra Guemberena, Loulou Cherient, Geraldine Juárez i samarbete med Joel Danielsson och Nils Bech i samarbete med Ida Ekblad. Genom installationer, ljudverk, performance och bildverk skapades ett montage av motsägelser och parallella röster: från migrationens trauman och det digitala fotografiets maktstrukturer till klimatkrisens och mediehistoriens spår.    
University of Disaster var inte enbart en utställning, utan också ett förslag till ett verkligt universitet – ett laboratorium för konst, filosofi och politik. Genom att öppna en gemensam plats för kunskap och fantasi ville projektet undersöka konstens roll som en sista form av motstånd mot nuvarande och framtida naturkatastrofer. 

Witness

Lamin Fofana

Bosniska paviljongen, Venedigbiennalen, 2017

Curatorer: Anna van der Vliet, Fredrik Svensk, Sinziana Ravini och Christopher Yggdre

På uppdrag av: Sara Vujcovic, direktör för Museum of Contemporary Art of Republic of Sprska i Banja Luka, Bosnien och Hercegovina

Medverkande konstnärer: Radenko Milak i samarbete med Roman Urjanek, Lamin Fofana, Sidsel Meineche Hansen, Juan-Pedro Fabra Guemberena, Loulou Cherient, Geraldine Juárez i samarbete med Joel Danielsson, Nils Bech i samarbete med Ida Ekblad  

University of Disaster genomfördes med stöd av Statens kulturråd och IASPIS/Konstnärsnämnden