Tiggandets kör & Givandets kör

Cecilia Parsberg

Utanför Röda Sten konsthall, Göteborg 2014.

Producent: ICIA – Institute for Contemporary Ideas and Art

Curator och konstnärlig ledare: Anna van der Vliet

Co-curator och redaktör: Maja Hammarén

Som en del av projektet MOTBILDER vilket genomfördes med stöd av Postkodstiftelsen, Statens kulturråd, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad

Foto: Kjell Caminha

I en av vår tids svåraste konfliktzoner arbetar konstnären och forskaren Cecilia Parsberg. Hon har under flera år arbetat med gatans informella fördelningspolitik och relationen mellan tiggare och givare. 
I verket ”Tiggandets kör & Givandets kör” bjöd hon in ett antal tiggare och lika många givare för att under tre dagar mötas och tillsammans med en körledare skapa ett slags requiem, ett körverk utan ord. Verket speglar en situation de allra flesta känner igen från gatan, och det fysiska och mentala avstånd som finns mellan de förbipasserande och de knäböjande. Mellan de två körerna sker en dialog mellan röster, ansiktsuttryck och kroppar.
Cecilia Parsberg träder in i det politiska och ser konsten som ett slags handlingsutrymme. Hon ger plats åt komplexa och ofta motstridiga känslor som kan vara svåra att tala om. Verket ”Tiggandets kör & Givandets kör” ställdes ut i en containerinstallation bakom Röda Sten konsthall som en del av utställningen MOTBILDER under augusti – september, 2014. 
 

Medverkande konstnärer i MOTBILDER: Joanna Rajkowska, Johanna Gustavsson, Simon Weil & Angela Haze, Karin Michalski & Anna Cvetkovic, Patrik Bengtsson, Roxy Farhat, Johanna Friedman & Hanna Stenman, Lisa Färnström & Tove Gerge, The non existent Center (Haroon Natan, Carl-Oscar Sjögren & Karin Linderoth), Cecilia Parsberg, Marika Hedemyr och Kjell Caminha. MOTBILDER publicerade även en annonsbilaga i Göteborgs-Posten med flera medverkande konstnärer, poeter och aktivister. Annonsbilagans redaktör var Maja Hammarén.