Echo

Nils Bech & Ida Ekbladd

Bosniska paviljongen, Venedigbiennalen, 2017

Curatorer: Anna van der Vliet, Fredrik Svensk, Sinziana Ravini och Christopher Yggdre

På uppdrag av: Sara Vujcovic, direktör för Museum of Contemporary Art of Republic of Sprska i Banja Luka, Bosnien och Hercegovina

Medverkande konstnärer: Radenko Milak i samarbete med Roman Urjanek, Lamin Fofana, Sidsel Meineche Hansen, Juan-Pedro Fabra Guemberena, Loulou Cherient, Geraldine Juárez i samarbete med Joel Danielsson, Nils Bech i samarbete med Ida Ekblad  

University of Disaster genomfördes med stöd av Statens kulturråd och IASPIS/Konstnärsnämnden

I en värld där allt kan bytas ut och glömmas blir kärleken en motståndshandling. Nils Bech använder just kärleken – dess bräcklighet, dess extas och dess mörker – som sitt främsta material. Han sjunger om förälskelsens kraft, om svartsjuka och längtan, men också om hoppet som dröjer sig kvar i sprickorna mellan oss. Hans mest sorgsna sånger blir till en form av känslomässig rening, ett sätt att inte återvända till smärtans plats. 
I sina performances låter Bech skulpturer bli känslomässiga katalysatorer. I ”Echo” möter hans röst Ida Ekblads objekt – dockor, masker och kroppar inspirerade av tjeckisk dockteater, egyptiska antikviteter och den nederländska guldålderns måleri. Han klär av sig, klär på sig, gömmer sig i dem, förhandlar med dem, ibland till och med förstör dem. När han träder in i en skulptur blir han själv ett objekt – ett sätt att undkomma kontrollen, att låta kärlek och sorg få nya kroppar.  
University of Disaster tog sin utgångspunkt i frågan om vad som skulle hända om vi skrev om konsthistorien enbart ur katastrofens perspektiv. Med inspiration från Paul Virilio och Günther Anders undersökte projektet hur naturkatastrofer, krig, migration, teknologi och klimatförändringar inte är yttre händelser utan fenomen som vi själva skapar och som formar vår tid. Katastrofen blir här både det omöjliga att representera och en källa till begär, en drivkraft för konsten att formulera motbilder till maktlöshet.
 Utställningen i Pavilion of Bosnia and Herzegovina vid den 57:e Venedigbiennalen 2017 samlade verk av den bosniska konstnären Radenko Milak tillsammans med internationella gästkonstnärer såsom Roman Urjanek, Lamin Fofana, Sidsel Meineche Hansen, Juan-Pedro Fabra Guemberena, Loulou Cherient, Geraldine Juárez i samarbete med Joel Danielsson och Nils Bech i samarbete med Ida Ekblad. Genom installationer, ljudverk, performance och bildverk skapades ett montage av motsägelser och parallella röster: från migrationens trauman och det digitala fotografiets maktstrukturer till klimatkrisens och mediehistoriens spår.    
University of Disaster var inte enbart en utställning, utan också ett förslag till ett verkligt universitet – ett laboratorium för konst, filosofi och politik. Genom att öppna en gemensam plats för kunskap och fantasi ville projektet undersöka konstens roll som en sista form av motstånd mot nuvarande och framtida naturkatastrofer.